Rocks and Stones

Dere som leser og lytter til denne bloggen har registrert min fascinasjon for vindskjev, rar og skranglete musikk. Jeg liker å grave frem vakre musikalske øyeblikk fra trange kår og lurvete omgivelser. Der hvor ustruktur og atonalitet råder, men likevel overskygges av genuin formidlingsglede. Free-folk-kollektivet The Cherry Blossoms fra Nashville er et utmerket eksempel i så måte.

blogEntryTopper


Artist: The Cherry Blossoms
Track: Rocks and Stones
Album: The Cherry Blossoms / Apostasy Recordings / 2007


Dette er musikk godt utenfor allfarvei, skapt av mer eller mindre musikalske men desto mer entusiastiske hobbymusikere. Det er ikke helt riktig, for tidligere medlem Allen Lowrey har jobbet med bl.a. Lambchop. The Cherry Blossoms beskriver seg selv som Middle-Tennessee's finest anarchic post neo-skiffle collective specializing in kazoo-exotica, og er selvsagt ikke å finne på hverken iTunes eller Spotify.
Kjernen i dette svært «løse» kollektivet, som har spilt sammen siden 1991, inkluderer John Allingham og ikke minst feministen og maleren Peggy Snow. Coveret til den selvtitulerte debut-LP-en fra 2000 – som ble relansert av Apostasy Records i 2007 – viser hennes spesialitet, malerier av falleferdige hus. En nisje som står seg godt til den skjeve musikken.

Musikalsk må Cherry Blossoms sies å tilhøre skiffle-sjangeren, med sine bjeller, maraccas, vaskebaljebass, kazoo og slakke strenger. Man kan spore uttrykket tilbake til vaudeville-tradisjonen og Appalachenes gudfryktige gospel, der de lar det stå til i pur musikals glede. Skeiv spilleglede som lett smitter over på lytteren. Skal jeg gjøre et forsøk på båssetning, må jeg si at bandet tidvis minner meg om folk-duoen The Holy Modal Rounders og jentebandet The Shaggs. Begge verdige representanter for 60-tallets outsider-musikk, og solide referansepunkter for en musikkjenner.

Ryktet om dette småskrudde Nashville-kollektivet har spredd seg til musikkinteresserte musikere som bl.a. Josephine Foster, Will Oldham, Ben Chasny fra Six Organs of Admittance og Sonic Youth’s Thurston Moore. Sistnevnte beskriver Cherry Blossoms slik:

They’re really great. They had a record out that was really happening. [It was] open-ended, kind of beautiful folk meets noise meets whatever



blog comments powered by Disqus